Doorwerth: Kasteel Doorwerth

Bij binnenkomst word ik hartelijk begroet door de medewerkers. Kasteel Doorwerth bezoek ik vanuit het Uit met Autisme Testpanel om in kaart te brengen waar de kansen en risico’s liggen. In het kasteel word ik geleid middels een route door de verschillende vertrekken. Hoewel ik de route een paar keer kwijt was, was deze op zichzelf duidelijk en was de bijgeleverde informatiefolder helpend om weer terug op de route te komen. De route gaat uiteindelijk over verschillende delen door het kasteel en hanteert hier in principe drie thema’s: geschiedenis van het kasteel, het leven rondom het bosleven en het leven rondom de jacht. Dit geeft ook drie duidelijke lijnen, al merk ik op dat ik het wel een beetje lastig vind omdat overal iets staat, de lijnen logisch vind. In mijn brein zou het meer zo werken dat als je het hebt over de jacht, alles rondom de jacht in één ruimte vind, en niet in drie ruimten elk een klein beetje van de thema’s. Het komt bij mij gewoon niet logisch over. Verder merk ik dat het kasteel eigenlijk in twee delen is opgeknipt als het gaat om de verschillende prikkels. In het eerste deel van de verschillende vertrekken voordat je over gaat naar de drie lijnen dat de audio effecten allemaal geautomatiseerd gaan en ook continue afspelen.

Vanaf het punt dat je over gaat naar de drie lijnen in de geschiedenis, moet je de apparatuur actief starten middels een knop. Qua volume vind ik eigenlijk alles te hard staan. Toen ik een knop activeerde schrok ik ook daadwerkelijk: ik merkte op dat ik een directe stap naar achteren deed, ondanks dat ik echt wel bewust een knop indrukte en hier ook wel bij vermeld stond dat er geluid uit kwam. Ik had het niet zo luid verwacht. Ook de geluiden die in een loop plaatsvinden, vind ik erg luid. Ik raad wat dat betreft aan om als je hier naar toe gaat, wel gehoorbescherming op te zetten. Als er namelijk al geen geluid is, maakt de bouwkunde van het kasteel het wel bij andere bezoekers dat de geluiden hard binnen komen, zeker in combinatie met bijvoorbeeld de houten vloeren.

Qua licht en belichting vind ik de lampen soms wel erg fel afgestemd. Helemaal in verhouding tot bijvoorbeeld de sfeer en karakter van het pand. Ik bedoel: als ik veel lichtopbrengst wil zien, dan zou ik naar een modern pand moeten in mijn beleving. De mate van licht vind ik in verschillende vertrekken gewoon te fel. In de grote zaal zijn er bijvoorbeeld vier kroonluchters met daarop lampen aangebracht in de vorm van lampen. Het lijkt mij al onwaarschijnlijk dat dit overdag aan stond in de tijdgeest van de 16e eeuw. Maar als daartussen dan ook nog lampen staan met wit licht, is dat al gauw niet prettig. Ik zou daar persoonlijk veel zachter, geliger licht gebruiken en waarbij het ook aannemelijker is om minder lichtpunten te gebruiken, want hoe kostbaar zou dat moet dat zijn geweest indertijd? Verder merkte ik ook op in de wapenkamer dat de lichtafstelling niet prettig was. Dit doordat het licht van spotjes dan in je kijklijn schijnen. Wat ik wel fijn vind in deze kamer is dat hier replica’s liggen van een harnas: even de texturen voelen van dingen, dat vind ik dan wel weer prettig. Voor een fijn bezoek tijdens de openingstijden zou ik sneller gebruik maken van een petje om de lichtopbrengsten in de ogen verder te beperken, maar tevens wel iets van gehoorbescherming, juist omdat het best veel lawaai geeft, zeker bij meer bezoekers zal dit een uitdaging geven doordat geluiden meer en sneller weerkaatsen tegen de stenen wanden.

In de gracht van kasteel Doorwerth is een halve boog boven het water, door de licht weerspiegelt de takken van de bomen alsof het een cirkel is van takken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.