Goes: Stoomtrein Goes-Borsele

Een rode stoomtrein die achterste voren voor een trein staat om weer terug te rijden.

De locatie vind (gedeeltelijk) plaats in de buitenlucht. Op deze locatie is een geluidsprikkel aanwezig, maar niet meer dan één type geluid afgebakend in één ruimte. Op deze locatie heb je kans op geurprikkels. Bij deze locatie heb je het risico dat andere mensen in je persoonlijke zone komen

Vanuit het Uit met Autisme testpanel bracht ik een bezoek aan de museum stoomtrein Goes-Borsele. Het is een rijdend museum. In Goes is de standplaats van het materieel en vind je ook de remise en materiaal wat nog opgeknapt kan worden. Er zijn verschillende dienstregelingen in het jaar, dus het is wel handig om op de website te kijken wat er van toepassing is. Er worden twee soorten voertuigen ingezet op het traject Goes-Hoedekenskerke: een motorwagen en een stoomtrein. Bij de stroomtrein heb je ook twee kaartsoorten: 1/2e klas of 3e klas. Bij de motorwagen heb je alleen 3e klas. In de tarieven van het museum is daar rekening mee gehouden, dus wel even goed om op te letten. In Goes vind je op het terrein echt borden en uitleg, echt een museum karakter dus. Deze borden zijn bedrukt. Helaas is dit niet overal aanwezig, wat ik dan wel jammer vind. Hier vind je in het seinhuis een audiovisuele presentatie die wel een hoog volume heeft en als het druk zou zijn in de de werkplaats, zal dit ongetwijfelde weerkaatsen.

Je kijkt naar een werkplaats, hier staat 1 groene diesellocomotief in, maar ook wielen en een verdiepte ligging om onder de trein te kunnen kijken. Daarnaast staat er heel vel verschillende soorten gereedschappen.
Werkplaats museum stoomtrein Goes-Borsele

Maar daar was nu geen sprake van. Op het station Hoedekenskerke is een restaurant en een spoorbaan van 18 cm die ik vaker heb gezien, zoals bij Spoor Nienoord. Vanwege het hemelvaartsweekend waren er extra festiviteiten met machines die op stoom liepen. Daardoor was het hier ook wel druk. In de stoomtrein vind je in de 1e en 2e klas coupes die afsluitbaar zijn. Daar had ik dan ook voor gekozen om het traject zo prikkelarm mogelijk doen af te leggen. In de stoomtrein vind je wel prikkels, maar in mijn beleving zijn dit verwachte prikkels, dus ik kon ze dan ook hebben. Want je weet dat een stoomtrein geluid maakt en je weet dat de geur van stoom een logisch gevolg is van een stoomtrein. Er waren geen aanvullende prikkels gebruikt in de trein als muziek of verlichting, waardoor het in lijn was met mijn verwachting.

Vanuit de binnenkant van een coupe gefotografeerd, waar groene banken in staan met met een donkere houten uitzicht.
De coupe in de tweede klasse is afsluitbaar, waardoor je je eigen relatief ontprikkelende ruimte kunt creëren. Al is dit afhankelijk van de afstand tot de stoomlocomotief.

Wel een tip is dat op de heenweg je dan ook met de ticket 1/2e klas volledig vrije keuze hebt. Met andere woorden: je kan een grotere afstand nemen tussen de locomotief en jouw zitplaats om zo het geluidsniveau te reduceren. Op de terugweg heb ik de motorwagen gehad. Deze bestond uit twee wagons, waardoor je ook dichter op de bron van het geluid zat en daardoor een stuk hoger aanwezig was. Ook had ik de indruk dat deze bij wissels meer geluid gaf dan bij de stoomtrein, waardoor ik dit minder fijn was. En omdat alle bankjes in 1 ruimte zitten, moet je het geluk hebben dat niet de wagen vol zit met drukke kinderen. Ik denk dan ook dat als je prikkelarm dit bezoek wilt doen, je het beste de coupes kunt gebruiken in de stoomtrein.

Je kijkt naar de motorwagen van het museum. Het bestaat uit twee coupés die een groen-witte uiterlijk hebben. Deze word alleen in de derde klasse uitgevoerd.
De motorwagen van het museum.

Qua prikkels die je dan weer niet verwacht, vind je deze met name op het rangeerterrein en de stations, doordat hier dan opstellingen zijn die je ofwel zelf moet activeren of omdat je eigenlijk hier de onverwachte aanraking kunt ervaren van rennende kinderen.
Tenslotte gaf de locatie aan dat je 15 minuten voor aanvang wel bij het museum moet zijn. Dit geldt in elk geval voor Goes, want vanaf de parkeerplaats naar de trein is zeker nog 10 minuten lopen. Wil je echter het terrein zien en de bordjes lezen. Dan ben je zeker wel wat meer tijd nodig. Ik had om alles zorgvuldig te lezen en knopjes in te drukken nog wel een uur extra nodig. Dus wil je alles doen voorafgaand je vertrek, is het wel fijn voor jezelf om die tijd uit te trekken.

Je kijkt naar de remise van stoomtrein Goes-Borsele. Deze heeft 7 deuren met sporen, waarin tevens de werkplaats zit. Je ziet op de foto een blauwe trein staan, met voor de remise onderdelen van een trein (onderstel).
De remise bij station Goes van stoomtrein Goes-Borsele

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.